Voorstanders van een voorstel om het onderwijs voor dove en slechthorende studenten te herzien, komen deze week bij het hoofdkwartier van Los Angeles Unified bijeen. (Irfan Khan/Los Angeles Times/TNS)
LOS ANGELES — Er klonk gejuich en de handen zwaaiden om het te vieren toen de Los Angeles Unified School Board unaniem stemde voor een controversiële herziening van het dovenonderwijsprogramma van het district deze week.
“We proberen tegen alle dove en slechthorende kinderen en hun families te zeggen dat we bergen moeten verzetten om ervoor te zorgen dat aan hun behoeften wordt voldaan”, zei de sponsor van de resolutie, bestuurslid Jackie Goldberg, die haar “ja” zei. stemmen in Amerikaanse Gebarentaal.
“We mogen in de jaren vóór de kleuterschool geen cruciaal moment missen om het verwerven van taal te bevorderen, of het nu gesproken, ondertekend of beide is.”
Advertentie – Lees hieronder verder
De stemming maakte een einde aan weken van controverse en bijna drie uur openbaar debat over resolutie 029-21/22, die een nieuwe afdeling voor doven en slechthorenden zal creëren binnen het speciaal onderwijsprogramma van het district.
De stemming zal ook American Sign Language in het tweetalige en tweetalige programma van het district opnemen. Maar verreweg de meest controversiële verandering zal zijn om tweetalig onderwijs ASL-Engels de norm te maken voor vroegtijdige interventie bij dove en slechthorende leerlingen in het hele district.
Voorstanders zeggen dat de verhuizing tegemoet komt aan de dringende behoefte van het district aan taalgelijkheid. Tegenstanders vinden het een schending van hun ouderlijke rechten.
“(Tweetalig onderwijs) zou onze keuze moeten zijn, het zou niet verplicht moeten zijn”, zegt moeder Hailey Cohen, wiens bijna 2-jarige dochter Talia doof is, en vroegtijdige interventiediensten krijgt voor spreken en luisteren. “Waarom zouden we door al deze hoepels gaan om haar zo snel mogelijk toegang te geven (tot cochleaire implantaten) en haar dan dwingen gebarentaal te leren?”
De bepaling werd verdedigd door vele dove docenten en studenten, evenals de United Teachers of Los Angeles en de ACLU. Maar het werd fel bestreden door veel ouders van jongere dove kinderen zoals Cohen, evenals door burgemeesterskandidaat Rick Caruso van LA, wiens dochter slechthorend is.
“Ik was teleurgesteld toen ik vernam dat LAUSD, het op een na grootste schooldistrict van het land, misschien handelt om de keuzes voor kinderen en hun families te beperken in plaats van actie te ondernemen om die keuzes uit te breiden”, zei Caruso in een verklaring. “Deze resolutie zou de ouderlijke keuze elimineren.”
Caruso en zijn vrouw, Tina, hebben $ 25 miljoen gedoneerd om de afdeling Otolaryngologie van de Universiteit van Zuid-Californië Tina en Rick Caruso te begiftigen – Hoofd- en nekchirurgie. Hun dochter, Gianna “Gigi” Caruso, begon hoortoestellen te gebruiken toen ze 3 maanden oud waren.
Caruso en andere tegenstanders zeiden dat tweetalig onderwijs in wezen achterhaald is voor de jongste dove leerlingen, die bijna overal cochleaire implantaten krijgen, zoals die van Talia, waardoor de meerderheid kan luisteren en spreken.
Ze stellen dat tweetalig onderwijs een onnodige last zou vormen voor horende gezinnen, aangezien meer dan 90% van de dove en slechthorende kinderen bij horende ouders worden geboren.
“Ik smeek je om te praten met de huidige families van baby’s en jonge kinderen – de technologische resultaten en gesproken taaltherapie zijn de afgelopen vijf jaar aanzienlijk verbeterd”, zei moeder Violet Lange, wiens 2 1/2-jarige dochter, Ruby, is doof en gebruikt ook een cochleair implantaat.
“Het is te veel om te verwachten van een gezin dat in de dovenwereld wordt geworpen,” zei ze, “terwijl ze ook rouwt en door de gezondheidszorg navigeren en leert hoe je de allereerste keer een ouder kunt zijn, om (ook) ASL te leren.”
Velen die dinsdagavond het bestuur toespraken, zeiden ook dat ze vreesden dat ze de inbreng en beslissingsbevoegdheid zouden worden ontzegd die ouders van andere kinderen met een handicap krijgen krachtens de federale wet op het onderwijs aan personen met een handicap.
“De resolutie mag de toestemming van de ouders niet wegnemen, maar het gaat niet ver genoeg om ervoor te zorgen dat alle ouders hun opties kennen”, zegt Renee Lucero, directeur van het Echo Center, een luister- en gesproken-taalprogramma in Culver City, die doof is. .
Maar bestuurslid Goldberg zei dat dat een verkeerde lezing van de tekst was.
“Dit is geen motie om opties te vermijden, dit is een kans om ervoor te zorgen dat iedereen alle opties gepresenteerd krijgt, wat volgens beide partijen momenteel niet het geval is”, zei ze. “Beide partijen vertellen me dat wanneer ze deelnemen aan de bijeenkomst van het geïndividualiseerde onderwijsplan, ze een heel sterk gevoel hebben dat iemand anders al heeft besloten wat het beste is voor hun kind.”
Uit gegevens blijkt dat veel dove en slechthorende kinderen nog steeds met aanzienlijke taalachterstand naar school gaan en dat ze veel slechter presteren op het gebied van Engels en taalvaardigheid dan hun leeftijdsgenoten zonder handicap.
Goldberg en andere supporters hebben betoogd dat de introductie van ASL naast gesproken Engels bij vroege interventie die studenten zou kunnen helpen. Door ASL-Engels tweetalig te maken als standaardinterventie, zou de keuze van de ouders toenemen door hen bloot te stellen aan meer onbevooroordeelde en volledige informatie over beide talen, zei ze.
“Iemand heeft me gevraagd: ‘Waarom zeg ik niet “mag” beginnen met het babyprogramma (tweetalig) in plaats van “zal”?'”, zei het bestuurslid. “Dit is waarom: we hebben een probleem gehad om het überhaupt voorgesteld te krijgen.
“En we hebben een probleem gehad met mensen die ouders vertellen dat, als ze voor ASL kiezen, ze hun kinderen veroordelen tot mislukking,” zei ze. ‘Dit verzin ik niet – dit gebeurt. Dat zal niet gebeuren als ze op zijn minst eerst de ander moeten aanbieden.”
Uiteindelijk werd het bestuur beïnvloed door de getuigenissen van dove studenten zoals Vera Campos, een van de tientallen supporters die zich voor de vergadering naar buiten verzamelden en de kamer innamen voor de stemming.
“Ik heb geen Amerikaanse gebarentaal geleerd op de basisschool omdat we daar geen ASL mochten gebruiken – mijn leraren waren bang dat als ik tekende, ik nooit spraak zou leren”, zei de 11e-klasser, die een cochleair implantaat heeft en is drietalig in het Engels, Spaans en ASL.
“Amerikaanse Gebarentaal is een taal waarmee ik zonder beperkingen kan communiceren”, zei de student. Alle dove en slechthorende leerlingen “verdienen het om op jonge leeftijd toegang te krijgen tot ASL.”
Verschillende bestuursleden vroegen inderdaad of ze zich konden aanmelden als co-sponsors van de resolutie na het horen van soortgelijke getuigenissen.
“(De status-quo) is griezelig vergelijkbaar met de misleide geschiedenis in de staat Prop. 227 (waarvoor alleen Engelstalig onderwijs vereist is”, zei bestuurslid Nick Melvoin, die een groet in ASL onder een wild applaus ondertekende. “Ik denk dat het woord dat steeds terugkomt additief is. De mogelijkheid voor gezinnen om tweetalig te zijn om biliteraat te zijn – het is een vaardigheid die ik wou dat ik had.”
Bestuurslid Monica Garcia vergeleek de zorgen rond ASL-Engels tweetalig onderwijs met die rond het Spaans van decennia geleden.
“Het klinkt heel bekend voor een Engelse leerling”, zei ze tijdens de vergadering. “Dus laten we leren, toch? Mijn moeder kreeg te horen dat ze geen Spaans mocht spreken, omdat het schadelijk was voor haar en haar familie.”
Zij en andere leden benadrukten dat de resolutie het gesproken Engels niet zou vervangen door ASL, en evenmin de keuze van de ouders zou opheffen.
“Ik ben nooit iemand geweest die iemand probeert te vertellen hoe ze hun kind moeten opvoeden”, zei Goldberg. “Als je het niet wilt, zeg je gewoon nee.”
© 2022 Los Angeles Times
Gedistribueerd door Tribune Content Agency, LLC
creditSource link